«فکت شیت» و «بیانیه اجرایی کاخ سفید» برداشت یکسویه بود؛ آیا بیانیه اخیر آمانو را هم میتوان تکذیب کرد!؟
«فکت شیت» و «بیانیه اجرایی کاخ سفید» برداشت یکسویه بود؛ آیا بیانیه اخیر آمانو را هم میتوان تکذیب کرد!؟
گروه بینالملل – رجانیوز: در حالی که پس از انتشار اطلاعات فکت شیت (برگه اطلاع رسانی) و بیانیه کاخ سفید درباره روند اجرایی توافق ژنو، وزارت امور خارجه با رد این دو منبع، آنها را تفسیری یک سویه و ناصحیح از سوی امریکا عنوان کرده استاست. ، بیانیه اخیر دبیرکل آژانس انرژی اتمی درباره توافق هسته ای ایران و ۱+۵ از شباهت عجیب و غیرقابل انکار این بیانیه با اطلاعات مندرج در دو بیانیه کاخ سفید حکایت دارد.
به گزارش رجانیوز، مطالعه متن کامل بیانیه اخیر دبیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره برنامه هستهای ایران مشخص میکند که علاوه بر وجود برخی بندهای حاشیهساز در این بیانیه که قطعا در آینده مورد سوءاستفاده طرف غربی قرار خواهد گرفت، اطلاعات مندرج در دو بیانیه کاخ سفید درباره توافقنامه ژنو نیز چندان خالی از واقعیت نبوده است.
نکته جالب توجه آنکه برخی از بندهای بیاینه آمانو با بیانیه دولت آمریکا کاملا شبیه هم هستند. این در حالی است که فکت شیت کاخ سفید تنها دقایقی پس از توافق ژنو منتشر شد.
بیانیه کاخ سفید درباره روند اجرایی توافقنامه ژنو نیز پنجشنبه هفته گذشته بر روی سایت این وزارت خانه منتشر شد. این در حالی بود که سید عباس عراقچی چهار روز پیش از انتشار این بیانیه در گفتگوی ویژه خبری گفته بود: اگر چه توافقات بر روی کاغذ آمده اما non-paper است و Non-paper قابل انتشار نیست. منظور از non-paper توافق نوشته شده و البته غیر رسمی است که طرفین تمایلی به انتشار و رسمیت بخشی به آن ندارند.
این در حالی است که پیش از این وزیر امور خارجه به سایت ها و رسانه هایی که به برخی از اطلاعات فکت شیت استناد می کردند اتهام هم سویی با رسانه های اسرائیلی را وارد کرده بود.
وزیر امور خارجه اواسط آذرماه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران درباره فکت شیت کاخ سفید گفته بود: «برخی در داخل "فکت شیت" کاخ سفید را مبنای توافق هستهای قرار میدهند. ولی به برنامهی اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور اهمیت نمیدهند. چرا سایتهای ما که ادعای حزباللهی بودن میکنند از سایت دبکای اسرائیلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول میکنند اما وزیر خارجه را باور نمیکنند.»
گفتنی است فک شیت در ابتدا نه از سوی یک سایت اسرائیلی بلکه در خبرگزاری ایسنا نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای، لحظاتی پس از اعلام توافق ژنو، به عنوان «متن اصلی توافقنامه ژنو» منتشر شد.
البته جمعه هفته گذشته پس از انتشار بیانیه کاخ سفید درباره روند اجرایی توافقنامه ژنو، وزارت امور خارجه بار دیگر اطلاعات مندرج توسط آمریکایی ها را تلویحا تکذیب کرد.
مرضیه افخم در این باره گفته بود: این بیانیه برداشت یک سویه و یک جانبه ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و ۱+۵ است.این بیانیه به هیچ وجه ملاک ارزیابی یا قضاوت در مورد نحوه اجرای توافق ژنو نیست.
حال بررسی بیانیه دبیر کل آژانس انرژی اتمی، که یک سند رسمی بین المللی و مرجع به حساب می آید نشان می دهد اطلاعات فکت شیت و بیانیه کاخ سفید درباره نحوه اجرای توافقنامه ژنو، چندان هم متفاوت با تعهد ایران نبوده است.
در ادامه رجانیوز به صورت تطبیقی اطلاعات بیانیه آمانو را با اطلاعات فکت شیت و کاخ سفید مورد بررسی قرار داده است:
توافقات ایران
فکت شیت (برگه اطلاع رسانی) کاخ سفید |
بیانیه آمریکا درباره اجرای توافقنامه ژنو |
بیانیه آمانو |
از آژانس بینالمللی انرژی اتمی خواسته میشود که بسیاری از این گامهای راستیآزمایی را که در راستای نقش این سازمان در زمینه بازرسیها در ایران است، انجام دهد. |
به منظورکسب اطمینان ازپایبندی ایران به تعهداتش، آژانس بین المللی انرژی اتمی هماهنگ با نقش بازرسی اش در ایران، منحصراً مسول تصدیق و تایید کلیه اقدامات هسته ای میباشد. |
بر اساس برنـامه مشتـرک اقـدام «یـک کمیسیون مشترک از E۳/EU+۳ و ایران تشکیل می گردد تا بر اجرای اقدامات کوتاه مدت نظارت نماید و مسایلی را که ممکن است پیش آید مورد توجه قرار دهد به نحوی که آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مرتبط با امور هسته ای را بر عهده خواهد داشت. |
علاوه بر آن گروه ۱+۵ و ایران نسبت به برقراری یک کمیسیون مشترک برای همکاری با آژانس به منظور نظارت بر اجرا و حل مسائلی که ممکن است پیش آید متعهد شدهاند. |
بعلاوه (آژانس) گروه ۱+۵ و ایران کمیسیون مشترکی جهت همکاری با آژانس انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای برنامه اقدام مشترک تشکیل میدهند. |
کمیسیون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسایل مورد نگرانی مربوط به گذشته و حال با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری مینماید. |
همه ذخایر اورانیوم غنی شده تا نزدیکی ۲۰ درصد خود را پیش از به پایان رسیدن فاز اولیه به زیر ۵ درصد تضعیف کند و یا به شکلی تبدیل کند که برای غنیسازی بیشتر مناسب نیست. |
آغاز به رقیق کردن نیمی از ذخیره اورانیوم تقریبا ۲۰ درصد غنی شده ای که به شکل هگزافلوراید است و ادامه تبدیل مابقی به شکل اکسید که برای غنی سازی بیشتر مناسب نباشد. |
از اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده موجود نیمی را به عنوان ذخیره اکسید ۲۰ درصد جهت تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران نگه دارد. |
غنیسازی بالاتر از ۵ درصد را متوقف کند و ارتباطات فنی لازم برای غنیسازی بالای ۵ درصد را برچیند. |
توقف تولید اورانیوم تقریباَ ۲۰ درصد غنی شده و غیرفعال کردن تنظیمات ساختار آبشار سانتریفیوژهایی که ایران برای تولید آن(اورانیوم تقریبا ۲۰ درصد غنی شده) استفاده می کند. |
ایران اعلام می نماید که برای مدت ۶ ماه اورانیوم بالای ۵ درصد تولید نخواهد کرد. |
تقریباً نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده در فردو را به کار نیندازد؛ طوری که نتوان از آنها برای غنیسازی اورانیوم استفاده کرد. |
آژانس تایید می کند تا ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) در حدود نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده درتاسیسات فردو - ازجمله سانتریفیوژهای نسل جدید- به غنی سازی اورانیوم نمی پردازد. |
ایران اعلام می کند که در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز i، فوردو ii یا رآکتور اراک iii که از سوی آژانس به عنوان IR-۴۰ شناسایی شده است فعالیتهای خود را به هیچ طریق بیشتر نخواهد کرد. |
رآکتور اراک را راهاندازی و سوختگذاری نکند و تولید سوخت برای رآکتور اراک را متوقف کند. سوخت رآکتور اراک را بیشتر از این آزمایش نکند. |
رآکتور اراک را سوخت رسانی یا راه اندازی نمی کند. |
رآکتور اراک را سوخت رسانی یا راه اندازی نمی کند. |
ایران متعهد شده است که ذخایر اورانیوم با غنای پایین ۳/۵ درصد خود را افزایش ندهد، طوری که میزان آن در پایان شش ماه نسبت به آنچه در آغاز (این مدت زمانی) داریم بیشتر نشود و هرگونه اورانیوم غنی شدهی ۳/۵ درصدی که به تازگی غنیسازی شده به اکسید تبدیل شود. |
محدود کردن حجم مجاز ذخیره اورانیوم پنج درصد غنی شده ایران در پایان مدت شش ماه. |
زمانی که خط تبدیل UF۶ غنی شده تا ۵ درصد به اکسید اورانیوم (UO۲) آماده شود ایران تصمیم گرفته است که در طول دوره ۶ ماهه UF۶ جدیدا غنی شده تا ۵ درصد را به اکسید تبدیل کند همانطور که در برنامه عملیاتی کارخانه تبدیل که به آژانس اعلام شده آمده است. |
هیچیک از قطعات اضافی رآکتور در اراک را نصب نکند. سوخت و آب سنگین را به سایت رآکتور منتقل نکند. |
هیچ بخش جدیدی در رآکتور هستهای اراک نصب نمیکند. |
هیچ بخش جدیدی در رآکتور هستهای اراک نصب نمیکند. |
ایران متعهد شده است که پیشرفت توانایی غنیسازیاش را متوقف کند. |
تاسیسات غنیسازی جدیدی نمیسازد. |
هیچ گونه اماکن جدیدی برای غنی سازی وجود نخواهد داشت. |
تاسیساتی که قابلیت بازفرآوری داشته باشد، نسازد. ایران بدون بازفرآوری نمیتواند پلوتونیوم را از سوخت مصرف شده جدا کند. |
تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشند را تولید نمی کند. بدون قابلیت بازفرآوری ایران نمی تواند از سوخت خرج شده، پلوتونیوم جدا کند. |
تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشند را تولید نمی کند. بدون قابلیت بازفرآوری ایران نمی تواند از سوخت خرج شده، پلوتونیوم جدا کند. |
دسترسی به تاسیسات تولید و انبار قطعات گردانندهی سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند. دسترسی به معادن و کارخانههای تولید اورانیوم را برای آژانس فراهم کند. دسترسی به اطلاعات طراحی رآکتور اراک را که از مدتها پیش خواستار آن بودیم فراهم کند. این اقدام، اطلاعاتی بسیار مهم را درباره این رآکتور که پیش از این در دسترس قرار نداشت، ارایه میکند. |
سازمان انرژی اتمی و ایران مشغول اصلاح روشهایی هستند که به بازرسان آژانس اجازه دهد تا اطلاعات ثبت شده را درقالبی روزانه بررسی نمایند تا از زمان کشف هرگونه عدم تطابق فعالیتهای هسته ای ایران با تعهداتش بکاهند. |
ارائه اطلاعات به آژانس شامل اطلاعات راجع به برنامه ایران برای تاسیسات هسته ای، توصیف هر ساختمان در هر سایت هسته ای، توصیف مقیاس عملیات برای هر محل مشغول در فعالیتهای معین هسته ای، اطلاعات در مورد معادن و آسیابهای اورانیوم و اطلاعات در خصوص مواد منبع (مرجع) (source material). این اطلاعات ظرف سه ماه از تصویب این اقدامات فراهم خواهند گردید. |
دسترسی روزانه به نطنز و فردو را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد. این دسترسی روزانه به بازرسان اجازه میدهد که تصاویر دوربینهای امنیتی را بررسی کنند تا از نظارت جامع مطمئن شوند. این دسترسی اجازه شفافیت بیشتر در زمینه غنیسازی را در این سایتها میدهد و زمان تشخیص هرگونه خودداری از پایبندی (نسبت به تعهدات) کوتاهتر میکند. |
ایران در برنامه اقدام مشترک متعهد شده است تا شفافیتی مضاعف و بی سابقه را در خصوص برنامه اتمی اش ارائه دهد. این، شامل بازدیدهای مکرر و غیر منتظره بازرسان و ارائه اطلاعات بیشتر و داده های مورد نظر به آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد. |
دسترسی روزانه بازرسان آژانس به منظور دسترسی به فایلهای ضبط شده دوربینهای نظارتی در فوردو و نظنز، زمانی که بازرسان جهت راستی آزمایی اطلاعات طراحی، راستی آزمایی موقت (interim) موجودی، راستی آزمایی موجودی فیزیکی و بازرسیهای سرزده حضور ندارند. |
دسترسی به تاسیسات مجموعه سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند. دسترسی به تاسیسات تولید و انبار قطعات گردانندهی سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند. دسترسی به معادن و کارخانههای تولید اورانیوم را برای آژانس فراهم کند. |
ایران برای نخستین اطلاعاتی که دسترسی منضبط به کارگاههای تولید سانتریفیوژ، کارگاههای تولید روتر سانتریفیوژها و تاسیسات نگهداری و معادن و کارخانه های آسیاب اورانیوم را قادر سازد را در اختیار میگذارد. |
دسترسی مدیریت شده بازرسان آژانس به: کارگاههای مونتاژ سانتریفیوژ؛کارگاههای تولید روتور و تاسیسات نگهداری، معادن و آسیابهای اورانیوم |
از آژانس بینالمللی انرژی اتمی خواسته میشود که بسیاری از این گامهای راستیآزمایی را که در راستای نقش این سازمان در زمینه بازرسیها در ایران است، انجام دهد. |
ایران در برنامه اقدام مشترک متعهد شده است تا شفافیتی مضاعف و بیسابقه را در خصوص برنامه اتمی اش ارائه دهد. این، شامل بازدیدهای مکرر و غیر منتظره بازرسان و ارائه اطلاعات بیشتر و داده های مورد نظر به آژانس بین المللی انرژی اتمی میباشد. |
به منظور تایید تعهدات ایران ذیل برنامه مشترک اقدام ، لازم است شماری از فعالیتهای اضافی نسبت به آنچه که در حال حاضر توسط آژانس در ایران انجام میگیرد. |
- ۹۴/۰۱/۲۳